Hervorming van de Aansprakelijkheid van Bestuurders: Verduidelijkingen over Aansprakelijkheid bij Ongevallen met Kwetsbare Weggebruikers
Welkom bij mijn wekelijkse artikel, dat deze week gewijd is aan de hervorming van de aansprakelijkheid van bestuurders die op 1 januari 2025 van kracht wordt. In een eerder artikel heb ik de belangrijkste veranderingen van deze hervorming toegelicht. Vandaag ga ik dieper in op een cruciaal punt: de aansprakelijkheid van bestuurders bij ongevallen met kwetsbare weggebruikers, zoals voetgangers, fietsers en kinderen.
Deze hervorming roept belangrijke vragen op, vooral voor bestuurders die zich moeten aanpassen aan een verzwaarde aansprakelijkheid in bepaalde gevallen van ongevallen, zelfs als er geen persoonlijke fout kan worden aangetoond. Hier leest u hoe deze nieuwe aanpak van aansprakelijkheid verschilt van het huidige stelsel voor de vergoeding van zwakke weggebruikers en wat de concrete gevolgen zijn voor bestuurders en slachtoffers.
Huidige Situatie: Vergoeding van Zwakke Weggebruikers
Momenteel legt de wet van 21 november 1989 bestuurders een objectieve aansprakelijkheid op voor lichamelijke schade geleden door zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, passagiers buiten het voertuig). Deze aansprakelijkheid maakt het mogelijk voor slachtoffers om een vergoeding te krijgen zonder dat zij een fout van de bestuurder hoeven te bewijzen. Echter:
- Deze vergoeding is beperkt tot lichamelijke schade en dekt geen materiële schade.
- Ze is gericht op de bescherming van zwakke weggebruikers, zonder formeel de aansprakelijkheid van de bestuurder te erkennen.
Wat Verandert op 1 januari 2025: Naar een Uitgebreidere Aansprakelijkheid
De hervorming van 2025 creëert geen nieuwe specifieke objectieve aansprakelijkheid voor kwetsbare weggebruikers, maar versterkt en verduidelijkt de verantwoordelijkheden van bestuurders in bepaalde gevallen. Deze evolutie is vooral gebaseerd op:
- Aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken (artikel 6.16), die kan worden toegepast op voertuigen in geval van een gebrek dat een ongeval veroorzaakt. Dit stelsel kan leiden tot een uitgebreidere dekking van schade, inclusief materiële schade, indien een gebrek aan het voertuig de oorzaak is.
- Een strikter kader voor de veiligheid van kwetsbare weggebruikers, dat bestuurders aanspoort tot verhoogde waakzaamheid in gebieden met veel voetgangers of kinderen.
Aansprakelijkheid bij Ongevallen door een Gebrek aan het Voertuig
De aansprakelijkheid voor gebrekkige zaken betekent dat in geval van een ongeval door een technisch gebrek aan het voertuig (remmen, banden, enz.), de bestuurder aansprakelijk kan worden gesteld zonder fout. In tegenstelling tot het huidige stelsel voor de vergoeding van zwakke weggebruikers, kan deze nieuwe regel ook materiële schade dekken naast lichamelijke schade, afhankelijk van de aard van het gebrek. Dit is een stap vooruit in de bescherming van kwetsbare weggebruikers en de vergoeding van slachtoffers.
Gevolgen voor Bestuurders
Deze uitgebreide aansprakelijkheid houdt in dat bestuurders moeten anticiperen op een verhoogde verantwoordelijkheid in bepaalde situaties, zelfs wanneer zij alle verkeersregels naleven. Dit vertaalt zich in:
- Een verhoogde waakzaamheid in zones met veel voetgangers en fietsers.
- Een strikt onderhoud van het voertuig om gebreken te voorkomen die ongevallen kunnen veroorzaken.
- Een herziening van verzekeringscontracten om ervoor te zorgen dat hun dekking rekening houdt met deze nieuwe risico’s.
Impact op Bewijsvoering en Procedures
De hervorming verlicht de bewijslast voor slachtoffers in geval van een ongeval door een gebrek. Slachtoffers onder kwetsbare weggebruikers kunnen gemakkelijker een vergoeding krijgen als zij het bestaan van een gebrek aan het voertuig aantonen. Voor bestuurders kan deze vereenvoudiging van de procedures voor slachtoffers betekenen dat zij automatisch aansprakelijk worden gesteld bij een bewezen gebrek.
Conclusie
Deze hervorming markeert een belangrijke verandering in de aansprakelijkheid van bestuurders door het stelsel voor de vergoeding van zwakke weggebruikers aan te vullen met een bredere erkenning van technische gebreken aan voertuigen. Hoewel de nieuwe regel geen algemene objectieve aansprakelijkheid creëert, breidt zij de verplichtingen van bestuurders uit op het gebied van veiligheid en waakzaamheid ten opzichte van kwetsbare weggebruikers en legt zij een strikte aansprakelijkheid op in geval van gebreken aan het voertuig.
Deze evolutie betekent een stap vooruit in de bescherming van slachtoffers en een verhoogde verantwoordelijkheid voor bestuurders op het gebied van verkeersveiligheid. Om voorbereid te zijn op 1 januari 2025, wordt bestuurders aangeraden om zich te informeren en contact op te nemen met hun verzekeraar.
Blijf op de hoogte van deze wetswijzigingen om volledig voorbereid te zijn tegen 1 januari 2025. Voor vragen of juridische bijstand sta ik graag tot uw beschikking.
Blijf op de hoogte van de evolutie van deze wetgeving om voorbereid te zijn tegen 1 januari 2025. Voor vragen of juridische ondersteuning kunt u altijd contact opnemen.