Zwarte Verkeerspunten: Hoe Vermijd je Gebieden met Hoog Risico op Overtredingen in België?

Zwarte Verkeerspunten: Hoe Vermijd je Gebieden met Hoog Risico op Overtredingen in België?

Verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt in België, waar bepaalde verkeerszones bijzonder streng worden gecontroleerd vanwege hun gevaar of het hoge aantal geregistreerde overtredingen. Vaste flitspalen, mobiele snelheidscontroles en geautomatiseerde bewakingssystemen worden regelmatig geïnstalleerd in deze zogenaamde “zwarte punten”. Hier volgt een overzicht van de risicovolle zones in België en enkele praktische tips om veilig te rijden, boetes te vermijden en de verkeersveiligheid te verbeteren.


1. Risicogebieden: Waar zijn de “Zwarte Punten” in België?

Belgische autoriteiten identificeren regelmatig “risicogebieden” waar controles worden versterkt om ongevallen te voorkomen en overtredingen af te schrikken. Deze zones bevinden zich vaak:

  • Op hoofdwegen en autosnelwegen: Bepaalde Belgische snelwegen, zoals de E411, E40 en E19, worden sterk gecontroleerd vanwege frequente snelheidsovertredingen, roekeloos rijgedrag en hoge verkeersdichtheid.
  • Aan de rand van steden en dorpen: In stedelijke zones verhogen de voertuigdichtheid en de aanwezigheid van voetgangers het risico op ongevallen. Dit geldt bijvoorbeeld voor delen van de N4 (die Brussel met Namen verbindt) of de N90 bij Luik.
  • Bij gevaarlijke kruispunten: Kruispunten, vooral die met frequente verkeerslichtwisselingen, zijn vaak het toneel van incidenten. In Brussel bijvoorbeeld worden de kruispunten rond de Boulevard du Midi vaak gecontroleerd.
  • Dicht bij scholen en woonwijken: Om kwetsbare weggebruikers te beschermen, zijn snelheidscontroles en flitspalen gebruikelijk in de buurt van scholen en woonwijken.

2. Vaste en Mobiele Flitspalen: Waar Zijn Ze Geïnstalleerd?

Vaste Flitspalen
In België zijn vaste flitspalen permanent geïnstalleerd op specifieke routes. Deze camera’s controleren doorgaans de snelheid en sommige registreren ook roodlichtovertredingen. Enkele van de meest gecontroleerde locaties zijn:

  • Brussel: Boulevard Lambermont, Avenue Louise en de Kleine Ring.
  • Vlaanderen: De E40-snelweg tussen Gent en Brussel is een van de meest gecontroleerde secties.
  • Wallonië: Op de N4 tussen Namen en Aarlen bevinden zich veel camera’s in de buurt van de langs de route gelegen gemeenten.

Mobiele Flitspalen
Mobiele flitspalen worden tijdelijk door de autoriteiten ingezet en regelmatig van locatie veranderd, vaak in zones met hoge verkeersdichtheid. Ze zijn te vinden op snelwegen en hoofdwegen, maar ook in specifieke risicogebieden, zoals wegenwerken of nabij grote evenementen.

Automatische Controlezones
België heeft automatische controlezones ingesteld die de gemiddelde snelheid over een aantal kilometers controleren, ook wel “snelheidssegmenten” genoemd. Deze snelheidssegmenten zijn vooral frequent op snelwegen zoals de E40 en E19.

3. Tips om Veilig te Rijden in Zwarte Punten

Het vermijden van boetes en risico’s in risicogebieden vereist een goede voorbereiding en voorzichtig rijden. Hier zijn enkele tips om de kans op overtredingen en ongevallen in deze zones te verkleinen:

  • Anticipeer op risicogebieden: Met bepaalde navigatie-apps is het mogelijk om de locaties van vaste flitspalen en snelheidssegmenten te zien. Informatie inwinnen stelt je in staat om vertragingen te anticiperen en snelheidslimieten na te leven.
  • Pas je snelheid aan: In stedelijke zones, rond scholen en in woonwijken is het essentieel om de limiet van 30 of 50 km/u te respecteren, zelfs buiten de spitsuren. In België worden controles in deze gebieden steeds frequenter, met zwaardere sancties voor snelheidsovertredingen nabij kwetsbare weggebruikers.
  • Respecteer de volgafstand: In drukke zones zoals de rand van Brussel en Luik kunnen ongevallen ontstaan door plotseling remmen of filevorming. Een veilige volgafstand helpt kettingbotsingen te voorkomen.
  • Wees alert op verkeerswijzigingen: In sommige zwarte punten kan de bewegwijzering variëren afhankelijk van het tijdstip of lopende werkzaamheden. Waakzaamheid stelt je in staat om te reageren op wijzigingen in snelheid of rijstrook zonder risico op overtredingen.
  • Beperk afleiding tijdens het rijden: Het gebruik van de telefoon is een van de meest voorkomende en gevaarlijkste overtredingen, vooral in risicogebieden met veel verkeer. Het gebruik van een handsfree kit of het activeren van de rijmodus wordt sterk aanbevolen.

4. Wat te Doen bij een Controle of Overtreding?

Als je wordt gecontroleerd in een risicogebied of een boete ontvangt na een passage door een zwart punt:

  • Ga niet direct in bezwaar: Neem de tijd om de aard van de overtreding te begrijpen en de gegevens op de boete te controleren. Bij twijfel kan het nuttig zijn een advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht te raadplegen.
  • Respecteer de bezwaartermijnen: Als je besluit bezwaar te maken, doe dit dan binnen de termijn die op het PV staat vermeld. Beroepen kunnen uiteindelijk worden beoordeeld door de politierechtbank, die jouw zaak zal onderzoeken. Let echter op dat ongegrond bezwaar kan leiden tot een strafblad. Ook hier wordt aangeraden om een gespecialiseerde advocaat in verkeersrecht te raadplegen.
  • Overweeg alternatieve regelingen: Voor bepaalde lichte overtredingen is het mogelijk om een vaste boete te betalen, waardoor een verschijning voor de rechtbank wordt vermeden.

Conclusie

Veilig rijden in de zwarte punten van België vereist extra waakzaamheid en strikte naleving van de verkeersregels. Door deze tips te volgen en op de hoogte te zijn van de risicogebieden kunnen bestuurders de kans op overtredingen verkleinen en bijdragen aan een verbeterde verkeersveiligheid. Voor vragen kunt u mij contacteren in mijn hoedanigheid als advocaat gespecialiseerd in verkeersrecht.